Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 2 Grundarfjördur

Na een goede nachtrust en een prima ontbijt (ze hadden zelfs zure haring bij het buffet) zijn we op pad gegaan richting noorden. Net buiten Reykjavik konden we kiezen tussen een tunnel onder de fjord of een omweg van 43 km. Wij kozen bewust voor het laatste omdat we dan bij de Glymur waterval konden stoppen. Wat niet in de beschrijving stond dat je dan nog 5,5 km heen en weer moest lopen over een behoorlijk moeilijk pad met hindernissen. Maar we waren er toch en we wilden wandelen dus we gingen ervoor. Via een grot, een afdaling over een trap, een balk over een snelstromende rivier en langs een touw tegen een steile helling op zijn we bij de waterval aangekomen. Het was zeker de moeite waard. We hebben wat mooie foto’s gemaakt en dezelfde weg terug genomen. Er was ook een mogelijkheid voor een round-trip maar die was bijna 20 km en we hadden geen eten mee. Na een broodje bij de Quiznos gingen we naar de tweede bezienswaardigheid van deze dag; de Eldborg krater. Deze krater is in 900 voor het laatst uitgebarsten dus we voelden ons niet echt bedreigd. De uitdaging voor ons was om naar de rand van de krater te klimmen en naar beneden in het binnenste van de krater te kunnen kijken. We hadden een extra handicap omdat het inmiddels was gaan regenen en het pad was een modderpoel geworden. We hadden onze regenpakken meegenomen en hadden ons ook voorgenomen ons niet te laten beperken door het IJslandse weer want anders zitten we twee weken lang in hotelkamers! Dus pakkies aan en gaan…. Het bleef echter flink door regenen en daar waren onze pakken niet tegen bestand, helemaal niet als je ook nog onderweg allebei een keer onderuit gaat op een glibberige helling. Maar uiteindelijk zijn we boven gekomen, hebben in de krater gekeken en foto’s kunnen maken. We zijn alles bij elkaar misschien 2 minuten boven geweest want Frank begon wat wit weg te trekken, zeker omdat er nogal wat wind stond. Op de terugweg was het pad bijna weggespoeld maar we hebben uiteindelijk (zonder verdere uitglijders) onze auto terug kunnen vinden. Nu hangt alles op de hotelkamer te drogen inclusief onze wandelschoenen. We hebben vanavond in het hotel gegeten. Het eten in IJsland is duur maar wel erg lekker. De hotelkamers zijn schoon en netjes, alleen de badkamers zijn aan de krappe kant. Frank staat opgevouwen onder de douche. Waarschijnlijk zijn ze hier alleen Hobbits gewend. Morgen rijden we naar Breidavik en bewonderen we de papegaaiduikers. De ferry is uit de vaart genomen dus de geplande overtocht gaat helaas niet door en moeten we twee uur langer rijden.
Tot het volgende reisverslag!

Kelly

Grappig, ik had jullie glibber- en glijpartij wel willen zien, zijn daar ook foto's van?