Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 11 Skaftafell

Vandaag stond het langste traject van deze reis op het programma, 365 km van Egilsstadir naar Skaftafell. Na een half uur rijden ontdekte Frank op de wegenkaart een kortere weg via een bergpas. Het was een mooie route door een prachtige omgeving maar de weg was niet geasfalteerd en bevatte stijgingspercentages van 17% en nergens vangrails, dat was best wel even zweten.
Op dat traject was ringweg nummer 1 ook niet geasfalteerd zodat de keuze wat makkelijker te maken was. Het scheelde ruim 40 km!
Ons doel was om vanmiddag met een boot op het ijsmeer van Jökulsárlón te varen. We hadden geen kaartjes gereserveerd omdat we niet wisten hoelang de reis zou gaan duren. Maar we hadden geluk want we waren er om 14.00 uur en konden nog mee met de Zodiak (grote, snelle rubberboot) van 14.30 uur. Wederom met een overall en reddingsvest aan (was wel lekker warm) voeren we over het prachtige meer. We zijn o.a. bij de rand van de gletsjer geweest waar de ijsschotsen afbrokkelen en in het meer terecht komen. Naast de witte ijsbergen hebben we ook de zwarte en blauwe exemplaren gezien. Zwart doordat er vulkanisch materiaal is mee geslibd en blauw doordat alle lucht uit het ijs is geperst. Sommige ijsbrokken hebben wel duizend jaar in de gletsjer gelegen. Dat is niet zo verwonderlijk want sommige ijskappen zijn honderden meters dik.
De zeehonden werkten ook mee en poseerden voor de camera.
Veel reizigers vinden het ijsmeer het hoogtepunt van hun bezoek aan IJsland en daar kunnen wij ons wel iets bij voorstellen; wat een geweldige speling van de natuur. Super mooi! We waanden ons op de Noordpool terwijl het toch 12 graden was.
Gelukkig hebben we morgen nog een dag in deze geweldig mooie omgeving!

PaMa

Voor mij is het maar een kale bedoening.
Het is met recht een IJsland.

Brandon

Lijkt mij ook erg mooi om te zien allemaal, hebben jullie nog delen van het ijs zien afbreken?