Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 13 Laugarvatn

Vandaag staat de laatste grote afstand op het programma (240 km) en bezoeken we onderweg twee van de drie bezienswaardigheden van de “gouden cirkel”; de waterval Gullfoss en het Geysir gebied.
Eerst hebben we een tussenstop gemaakt bij het zwarte strand van Vik. Vulkanisch gruis heeft het hele strand zwart gekleurd. Het is een prachtig gezicht tezamen met een mooie, zwarte vogelrots.
Hoewel we verzadigd zijn met watervallen willen we toch de Gullfoss niet overslaan. En zelfs in de regen(!) was het de moeite waard; mooie waterval met heel veel watergeweld. En dan te bedenken dat er af en toe zoveel water naar beneden stort dat de kloof overstroomt.
De geisers in het Geysir gebied zijn ontregeld door menselijk ingrijpen; door zeep in de geisers te gooien kun je ze laten spuiten. Bij de Geysir heeft dat tot gevolg gehad dat hij op een bepaald moment helemaal niet meer spoot. Pas na een vulkanische uitbarsting heeft hij nu weer een ritme van twee maal per dag. Ook hebben mensen muntstukken in de warm waterbronnen gegooid. Wij vonden dit toch wel een teleurstellend bezoek en hadden hier meer van verwacht. Waarschijnlijk zijn we een beetje verpest door Yellowstone.
Ons hotel staat tegenover Geysir dus dat is lekker dichtbij. Bij het inchecken bleek dat wij in een soort bijgebouw (leek meer een bunker/barak) onze “kamer” hadden. Toen we gingen kijken bleek het ook nog een familie kamer te zijn met aparte bedden. Frank ging klagen met het gevolg dat we nu een mooi vrijstaande cottage hebben!