Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 14 Reykjavik

Vanmorgen hebben we de laatste bezienswaardigheid van “de gouden cirkel” bezocht; Thingvellir. Dit gebied ligt op het breukvlak van twee continenten, het Amerikaanse en het Europese. Zij braken miljoenen jaren geleden uit elkaar en drijven nog steeds enkele centimeters per jaar verder uit elkaar. Dit was ook de plaats waar sinds 930 de volksvertegenwoordiging bij elkaar kwam. Hier werden wetten gemaakt, recht gesproken, huwelijken gesloten en gefeest. Omdat dit onderdeel is van de gouden cirkel komen er veel dagtoeristen. Het pad ernaar toe is geasfalteerd en er is een souvenirwinkel, cafetaria en een Visitor Center. Het stuk breuklijn wat men wil laten zien is begroeid en alleen de steile wand erlangs geeft een indruk dat het een breuklijn is. Verder op, langs de weg, op een niet gemarkeerd stuk, hebben we een duidelijker beeld kunnen krijgen van de breuklijn. Hier kan je echt zien dat de rotsen uiteen worden gedreven.
’s Middags zijn we door de dichte mist naar de Blue Lagoon gereden. Dit bezoek stond eigenlijk voor de eerste dag op de planning maar het kwam ons beter uit om dit aan het einde van onze reis te doen. De Blue Lagoon is een geothermisch gebied dat gevoed wordt met mineraalrijk water uit een hydro-thermische centrale. Het water is heerlijk warm en blijkt ook een geneeskrachtige werking te bezitten voor mensen met huidaandoeningen. Er was net een lading chinezen afgeleverd zodat de hele lagune vol lag met giebelende en fotograferende mensjes. Aan de rand van de lagune stonden bakken met modder die je op het gezicht kon smeren dus dat gingen wij natuurlijk ook proberen. De modderpakking werd hard maar voelde wel lekker aan. Na twee uur in lekker warm water te hebben gelegen zijn we richting Reykjavik gegaan, onze laatste stop van deze reis.