Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 15 Reykjavik

Deze laatste dag van onze geweldige IJsland trip hebben we doorgebracht in een zonnig Reykjavik.
We hebben de Hallgrimskerk bezocht; het hoogste kerkgebouw van IJsland. Volgens ons is het ook de enige kerk in IJsland waar meer dan 10 man in past. Het heeft een zeer sober interieur maar wel doordacht; de rugleuningen van de kerkbanken kunnen zodanig worden omgezet dat je zowel de altaarkant als de orgelkant op kunt kijken.
Daarna hebben we in het gemeentehuis de maquette van IJsland bekeken en onze route nog eens beleefd. Dit samen met een stel Nederlanders die ook een rondje IJsland achter de rug hadden. Erg leuk om de verschillende ervaringen uit te wisselen.
Als laatste bezienswaardigheid van deze trip hebben we het Vulcano House bezocht en de films over de recente vulkaanuitbarstingen gezien. Zeer indrukwekkend om te zien wat dit natuurgeweld kan aanrichten. Hoewel we voorafgaand aan deze vakantie bang waren dat een uitbarsting van de Bárdarbunga roet (lava?) in het eten zou gooien, hebben we er eigenlijk niets van gemerkt. De bevolking van IJsland is vrij relaxt onder deze dreiging want het zal niet de eerste maar ook niet de laatste uitbarsting zijn. Het enige wat we hebben gemerkt zijn afgesloten wegen in de omgeving van Vatnajökull door de eruptie van de Holuhraun. Met onze huurauto konden wij toch niet in dit gebied rijden. Er zijn nog steeds diverse aardschokken bij de Bárdarbunga maar ook daar hebben we niets van gemerkt. Een uitbarsting behoort echter nog steeds tot de mogelijkheden.
Morgenochtend vroeg vliegen we terug naar Amsterdam (mits de vulkanen zich rustig houden!) en dan is deze prachtige reis ten einde. We vonden het erg leuk om jullie reacties te lezen op de weblog en de mail. Hartelijk dank hiervoor en tot de volgende reis!

PaMa

Je zit met zo'n hoog kerkgebouw wel een stuk dichter bij de hemel,maar of je dan verzekerd bent van en plaats is een ander verhaal.
Dank voor de leuke reisverhalen.Blij dat jullie weer terug zijn en alles goed verlopen is.We zien uit (ondanks onze leeftijd ) naar de volgende verhalen.Op naar de volgende vakantie.