Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 3 Breidavik

Vandaag hebben we een beetje uitgeslapen zodat we pas om half elf vertrokken. Marjan reed en Frank was navigator, dat was even wennen dus reden we in het begin meteen al fout. We belandden bij de veerhaven waar we helemaal niet moesten zijn omdat de ferry tijdelijk uit de vaart is genomen. Nadat we de juiste weg hadden gevonden konden we meteen ondervinden hoe de kwaliteit van de doorsnee IJslandse wegen is; veel gaten in slecht ZOAB. In het begin was het even wennen maar Marjan had er al snel de vaart in. Als je harder dan 50 km per uur rijdt voel je de gaten niet zo erg meer. Dus plank gas langs de fjorden en afgronden rijden, vangrails zijn hier erg schaars. En natuurlijk kwamen we een Nederlander tegen met de kenmerkende caravan. Volgens ons moet alle inventaris door de caravan liggen en heeft hij geen assen meer over!
We hebben ook voor het eerst in IJsland getankt; het zijn bijna allemaal onbemande pompen en je moet van te voren een bedrag van je creditcard laten afboeken voordat de pomp in werking gaat. Je moet dus wel goed kunnen inschatten hoeveel liter getankt kan worden.
Het landschap is erg ruig met veel bergketens en watervallen. Op sommige toppen lag nog sneeuw. We zijn vandaag tijdens de rit van 280 km (reistijd 6 uur) ongeveer 40 auto’s tegen gekomen. Vooral de laatste 40 km naar het hotel (Gasthaus) dachten we dat we naar het einde van de wereld reden! Er is hier met recht helemaal niets; Breidavik bestaat uit ons pension, een werkboerderij en een kerk.
Gelukkig konden we hier ook warm eten en het smaakte weer prima. En natuurlijk waren de andere gasten Nederlanders dus konden we wat reistips uitwisselen. Kortom een prima reisdag door prachtige natuur.