Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 5 Isafjördur 2

Vandaag was een relaxte extra dag in Isafjördur. We hebben uitgeslapen, gewinkeld (extra proviand voor onderweg) bij de supermarkt Bonus, ansichtkaarten geschreven naar de ouders en een wandeling gemaakt. Dit plaatsje is in het verleden een aantal keren door lawines getroffen zodat ze een verdedigingswal hebben aangelegd. Deze lawinebrekers liggen behoorlijk op hoogte en daar zijn wij naar toe gewandeld in onze regenpakken natuurlijk. Op zich viel het weer nog wel mee met af en toe een zonnetje maar wel veel wind.
De bergen rond de fjorden bij Isofjördur nemen gedurende 1,5 maand in de winter alle zonlicht weg. Als eind januari de eerste zonnestralen weer doorkomen wordt dit door de plaatselijke bevolking uitbundig gevierd met pannenkoeken met slagroom!
Wij zijn tot nu toe overal op de meest vreemde plaatsen schapen tegengekomen, het lijken af en toe wel klimschapen. Tijdens de zomermaanden lopen de schapen vrij rond en medio september worden ze allemaal verzameld in een omheining. Hiervoor wordt de hele boerenfamilie en kennissenkring ingeschakeld. Afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid hooi en de vraag naar vlees wordt besloten hoeveel schapen er mogen overwinteren in de schuren. De rest hoeft niet meer aan de toekomst te denken en wordt inhoud voor de diepvrieskist.
Vanaf morgen wordt het programma vrij intensief met elke dag een andere bestemming, behoorlijke reisafstanden en veel bezienswaardigheden en activiteiten.