Frank-Marjan-IJsland.reismee.nl

Dag 6 Holmavik

De reisafstand van vandaag is 190 km over een prima geasfalteerde weg dus heel goed te doen. De weg slingerde langs de fjorden met adembenemende uitzichten. We zijn dan ook heel wat keren gestopt om te genieten van het landschap en natuurlijk de nodige foto’s te maken. We zijn door een paar auto’s ingehaald maar tegenliggers hebben we amper gezien.
Tussen de middag zijn we aangekomen in Reykjanes; een gehucht met een hotel en wat armetierige huizen. Maar een zwembad hebben ze wel; water rechtstreeks uit de bron met een temperatuur van 38,5 graden Celsius. We werden nog net niet gekookt maar loom werden we er wel van!
Na een broodje vers bereide cheeseburger in het hotel (incl. patat en sla ongeveer 10 eu, dus prijs viel mee) zijn we richting Holmavik doorgereden. Natuurlijk hebben we de bezienswaardigheden uit de reisbeschrijving bezocht; een kerkje bij een boerderij. De waakhonden vonden ons waarschijnlijk een lekker hapje want ze moesten eerst door de boer worden teruggefloten. Daarna mochten we het kerkje bezichtigen. Volgens de beschrijving had het een mooie, met de hand beschilderde preekstoel. Maar deze was al afgedekt met een kleed, het was allemaal zelfbediening. Nadat we het kleed hadden weggehaald konden we wat mooie foto’s maken. De IJslandse cultuur is gebaseerd op vertrouwen dat er geen misbruik van eigendommen wordt gemaakt of dingen worden gesloopt. De bevolking werkt hard enverdient een eerlijke boterham.
Bij ons hotel voor vandaag aangekomen bleek dat ook hier een zwembad bij een warm waterbron is gebouwd; daar moesten we natuurlijk ook gebruik van maken. Het hotel ligt middenin een vallei omgeven door bergketens waar het vergeven is van de beekjes, moerassen en warme bronnen.
Naast de warme bron van ons hotel ligt ook de tovernaarshut. Hier woonde in de 18e eeuw een man, die er van werd verdacht door tovenarij drie schepen te hebben laten vergaan. Bijgeloof is bij de IJslanders best wel een dingetje: trollen, elfen en dwergen spelen een rol in kinderliedjes en zelfs bij de aanleg van wegen wordt rekening gehouden met de woonplaats van elfen.
Aangezien het hier ’s avonds om half negen donker is hebben wij vanavond in het hotel gegeten. Om nou in het donker over de onverlichte binnenwegen te moeten rijden is vragen om problemen. Aan lantaarnpalen doen ze hier echt niet!

Kelly

Klinkt als genieten!